CZYM JEST RAPORTOWANIE DO CDP (DAWNIEJ CARBON DISCLOSURE PROJECT)?
Spis treści
Dotychczas istniał brak znormalizowanej sprawozdawczości niefinansowej. Oznaczało to, że firmy mogą zgłaszać różne punkty danych w ramach tego samego sektora, informacje ESG są tylko częściowo mierzone i rozliczane, a dane, którymi dzielą się firmy, mogą zmieniać się z roku na rok. Ten problem w znacznej mierze zostanie rozwiązany dzięki wprowadzeniu ESRS. Natomiast ten obowiązek nie obejmie wszystkich przedsiębiorstw. Dlatego aby wiarygodnie raportować swoje dane środowiskowe – na przykład wpływ firmy na zmiany klimatu – do dyspozycji są platformy ratingowe takie jak CDP.
CDP wspiera system raportowania, który umożliwia przejrzystość oraz zarządzanie ryzykiem środowiskowym. Te procesy raportowania pomagają również w tworzeniu nowych punktów odniesienia i standardów zrównoważonego rozwoju, których organizacje potrzebują, aby wyrównać dane, poprawić reputację marki, zwiększyć wydajność operacyjną i obniżyć koszty operacyjne. Ostatecznie ten ujednolicony system raportowania i kompleksowe dane dostarczają informacji potrzebnych do usprawnienia raportowania i wspierania zrównoważonej gospodarki.
Co to jest CDP?
Coraz częściej podczas rozmów z klientami na temat śladu węglowego pada pytanie o CDP. W tym artykule postaram się odpowiedzieć na pytania czym jest CDP, komu może zależeć aby znaleźć się na w ich raporcie, co jest oceniane oraz jakie to może przynieść potencjalne korzyści.
CDP to platforma ratingowa na temat kwestii środowiskowych. Prowadzi światowy system zbierania i ujawniania danych o wpływie na środowisko przez inwestorów, przedsiębiorstwa oraz miasta i regiony. Od 2002 roku dzięki CDP ponad 50 000 firm ujawniło swój wpływ na środowisko. CDP uznawana jest za jedną z najbardziej wiarygodnych organizacji rankingowych zajmującą się tym tematem.
Ratingi przygotowane na podstawie raportów CDP oceniają przejrzystość ujawnianych danych w trzech kategoriach:
- o wpływie na klimat oraz wysiłki prowadzone w celu złagodzenia i zmniejszenia tych negatywnych skutków.
- o ochronie zasobów wodnych
- o wykorzystaniu zasobów leśnych
Raportowanie
Informacje zbierane są raz w roku w okresie pomiędzy kwietniem a lipcem za pomocą kwestionariuszy ankietowych rozsyłanych do większych firm. Istnieje również możliwość samodzielnego zgłoszenia się do programu.
Firmy mogą ujawniać dane w trzech obszarach: wpływ na klimat, ochronie zasobów wodnego oraz lasów.
Kwestionariusz ankiety CDP
Raportowanie do CDP odbywa się za pomocą ankiety. Kwestionariusz może zostać wypełniona w sposób uproszczony lub rozszerzony. Za wypełnienie ankiety w wersji uproszczonej nie otrzyma się punktów do listy rankingowej.
Co roku ankieta jest uaktualniana, natomiast CDP publikuje listę zmian względem ostatniej wersji.
Kwestionariusz ankiety dotyczącej wpływu na klimat składa się z 13 rozdziałów i zawiera m. in. pytania o zarządzanie, strategie biznesowe, wybrane cele oraz osiągnięcia, dane o emisjach czy też o metodologię w zakresie emisji.
Ankieta CDP jest w pełni zgodna z rekomendacjami TCFD (Task Force on Climate-Related Financial Disclocures), które zostały opracowane przez FSB i są najszerzej akceptowanymi i popieranymi przez instytucje finansowe wytycznymi w zakresie raportowania zagadnień związanych ze zmianą klimatu.
Punktacja - scoring CDP
System punktacji, który obowiązuje od 2016 roku oparty jest na działaniach podjętych przez firmę w celu ograniczenia negatywnego wpływu na zmianę klimatu i został oparty na punkcji literowej od A do F. Gdzie ocena A, oznacza najwyższy możliwy do uzyskania wynik, a ocena F oznacza brak ujawnionych informacji.
Pod tym linkiem do listy europejskich firm które uzyskały ocenę A za 2020 rok, niestety jeszcze nie ma na tej liście firm z Polski.
Jak wygląda publiczny raport CDP?
Raport publiczny CDP zawiera informacje o uzyskanym punktowym wyniku oraz o średniej w danej branży i regionie.
Zawarta jest również informacja o uzyskanych wynikach w ramach każdej kategorii która jest wyszczególniona w ankiecie. Pod tym linkiem znajduje się przykładowy raport CDP przygotowany dla HSBC za 2020 rok.
Dlaczego warto raportować do CDP?
W mojej opinii, najważniejszą zaletą ujawnienia swoich informacji w ramach CDP jest wiarygodność. Informacje które ujawnimy wypełniając ankietę CDP będą uznawane przez inne organizacje, w tym finansowe, które nie będą podważać ich wiarygodności. Dzięki temu będziemy mogli uniknąć posądzenia o greenwashing, czyli potocznie mówiąc o „ekościemę”, a na pewno będzie to dobre narzędzie do obrony przez takimi opiniami.
Kolejnym atutem ujawnienia danych klimatycznych w ramach tej organizacji jest możliwość dotarcia do nowych inwestorów, którzy są zgromadzeni wokół CDP.
Następną kwestią która przemawia o tym, że warto poddać naszą firmę ocenie CDP to nauka i świadomość naszego wpływu na klimat, zasoby leśne lub wodne.
W ciągu ostatnich dwóch lat (pomiędzy 2021 a 2023 rokiem) ilość organizacji z całego świata, które zgłosiły się do CDP wzrosła z ok 9000 do ok 50 000. Oznacza to, że możemy się porównać do innych firm z naszej branży.
Pozostałe zalety to możliwość wykorzystania tej informacji w ramach działań marketingowych oraz PRowych oraz lepsze poznanie wpływu naszej firmy na klimat.